Sunday, April 2, 2023

Im Back 2.0


    See? Aku dah menipu untuk update entry once my final exam is over. Memang hauk aku punya janji. Last update bulan Disember. Habis final pun Disember, sampai ke sudah aku tak update entry aku. Janji memang tinggal janji. Dah masuk 2023 dah pun, bulan April pulak tu. Kata nak comeback? Comeback apa gini. Astaghfirullah...

    Hehe, sebenarnya malamni aku dah beres daripada assignments yang membelenggu diri aku selama 2 bulan. Dari Februari, dan berakhir semalam. Student ipg, macam ni lah. Bayangkan, 7 subjek untuk sem ni, masing-masing ada lebih kurang 4-5 assigments untuk satu subjek. Yang 6 assignments untuk satu subjek pun ada. Finally, i did it with flying colours. Ceh! Cuma, yang masih tinggal, benda-benda amali untuk subjek olahraga macam lari pecut, lontar peluru which is aku tak tahu lagi bila lecturer aku nak buat sebab katanya dia kesian dengan kitorang kan tengah bulan Ramadan ni. See? Memahami tak lecturer aku. 

    Korang nak tahu tak? Kalau korang tak nak tahu pun, sudahlah. Aku nak bagitau jugak. Semenjak bergelar student ipg, memang sibuk memanjang. Tapi, aku tak tahu kenapa tersangatlah pack jadualnya, banyak programnya (ipg memang program memanjang ye), cuti sabtu ahad pun dah tak macam cuti sebab kelas ganti, extra class, kadang-kadang program itu ini. 

    Sebelum aku membebel panjang meh aku senaraikan aktiviti apa yang aku dah lalui sepanjang sem ni. Dari awal sem, 2 minggu masih sempat enjoy. Assignment belum muncul. Masa ni tengah berfoya-foya layan drama sampai 3 pagi. Masuk minggu ketiga dia dah muncul sikit-sikit. Tu pun, kepala aku sakit tahap apa dah hahaha. Masuk minggu keempat, aku fly balik semenanjung untuk buat PBS di rumah. Okey, fyi, jauh tempat aku belajar, perlu merentas Laut China Selatan. Specifically, tak nak bagitahu hahaha. 

* Pengalaman Berasaskan Sekolah

    Untuk yang tertanya apa itu PBS, sebenarnya ini adalah PBS terakhir aku. Bukan praktikum eh. PBS ni macam adik kepada praktikum. Kitorang just pergi sekolah. Observe sekolah. Observe cara guru mengajar. Masuk kelas, buat aktiviti dengan murid. Tapi tidaklah mengajar. Selalunya, akan ada tugas khas daripada ipg yang diberikan yang kau perlu settlekan sepanjang seminggu dekat sekolah tu. 

    To be honest, aku sangat sukakan PBS dan jika diberi peluang, tiap-tiap sem ada PBS aku lagi suka. Dan fyi, sekolah terakhir yang aku pergi kali ini, tersangatlah best dari segi cara kerja guru-guru, layanan warga sekolah dan semua lah tak dapat aku nak list satu-satu dekat sini, tersangatlah SUPERB! Dan di kala sedang aku menulis, aku tengah terbayangkan manisnya kenangan pada bulan Februari haritu. Dan, aku takkan merasai lagi dah pengalaman ber PBS :') Praktikum pulak lah nanti. Tapi praktikum dah lain, mesti lagi mencabar. 

    Tau tak sepanjang 2 minggu aku dekat rumah, jangan ingat aku tengah holiday sakan eh. Aku siang malam pagi petang memang menghadap laptop untuk siapkan assignment. Sebab habis je cuti, perlu submit semua assignment ikut due date yang dah ditetapkan. Despite being busy with tons of assignment, haha aku masih sempat ya keluar dengan mak aku ke hulu ke hilir. Kata mak aku, buat hilang stress, plus layan anak jauh balik. Mak rindu kita, tapi taknak mengaku. Macam gitu ler. 

    Habis cuti aku, terus aku fly ke ipg semula dan sibuk buat persiapan untuk Acara Kejohanan Olahraga Tahunan. Sibuk sana sini, hari-hari. Tapi, kita macam biasa, sesibuk mana, makan jangan lupa. Solat jangan tinggal. Assignment dulu baru kamu eh. Aku rasa 31 hari sepanjang bulan Mac berlalu seperti 3 minit. Sebab tersangatlah sibuk sepanjang Mac. Ada 3 macroteaching yang perlu dibuat, assignments yang kena submit, kena buat tugasan untuk event dan macam-macam lagi. Time tengah-tengah sibuk tu jugak, terselit 3-4 program. Kitorang dah terbiasa dah wak, mental fizikal kita dah strong, dah lali. Nak jadi cikgu kan? Kena kental!

    Dan, sedar tak sedar Mac habis macam tu je. Cepatnya masa berlalu kan. Dah 11 hari berpuasa. Sebelum terlambat walaupun dah memang terlambat sangat, selamat berpuasa semua orang. May this holy month bring us closer to Allah and may Allah accept our ibadah, efforts and supplicants in this blessed month of Ramadan. Kita dah di fasa kedua ni. Banyakkanlah ibadah kita, berdoa. Semoga kita sentiasa diberkati oleh Allah SWT. Amiin.

    Sebab itulah malamni, aku rasa hilang sudah beban aku menghadap laptop dari pagi sampai ke tengah malam selama 2 bulan berturut-turut. Sekarang, ada masa yang aku boleh luangkan untuk menulis entry pada kali ni. Hehe. Korang tau tak. Haritu aku tulis entry masa tengah exam kan. Guess what? Time aku tengah tulis ni, aku dah nak exam tak lama lagi. Walaupun kalau congak kasar rasa macam lama je dari Disember 2022 nak ke April sekarang. But, look at my previous entry dan my current entry. Pejam celik pejam celik hari raya dah nak tiba. 

    Korang tau tak, disebabkan kesibukan yang memanjang ni jugak, sejujurnya aku sangat homesick untuk sem kali ni. Bila sibuk, kadang jatuh jugak air mata teringat kucing kat rumah, teringat family. Tapi, aku memang hari-hari akan call family aku. Dan di saat aku sedang menaip ni jugaklah, aku dah menghitung hari untuk balik beraya. Tak sabar rasanya. Korang yang tengah membaca ni, dah apply cuti ke tu? Dah beli tiket raya belum nak balik. 

    Weii cakap pasal tiket raya. Korang tau tak, mahal gila tiket raya. So, aku berharap, hari raya nanti aku dapat duit raya banyak-banyak. Sebab nak cover duit yang dah habis beli tiket haritu. Dugaan la belajar jauh kena naik kapal terbang ni. Satu je aku mintak. Semoga Allah sentiasa mempermudahkan urusan pengajian aku dan murahkan rezeki aku sekali. Amiin. 

    Hehe, aku rasa dah banyak benda aku cerita ni. Aku dah kena lena. Esok kelas awal pagi. Korang pun, lena tauu. Jangan jadi burung hantu. Jangan lupa bangun sahur esok. See you when i see you. <3

2 comments:

Rasyidah said...

singgah sini kejap hehe

Nurin Irsalina said...

tahniah habiskan pbs. lepas ni praktikal pulak. do your best